
Magyar Nemzet Vélemény 2002. november 5., kedd
p u b l i c i s z t @ m a g y a r n e m z e t . h u

■HMMSHMMMMMWHMNMNMWMMMMGMMnnMMNHi

Szabad magyar sajtó: élt nyolc évet
A Freedom House után a Tudósítók Határok Nélkül nevű szervezet is kitűnőre minősítette az Orbán-kormány idején működő médiát

a  Lovas I stván

M ost első ízben rangsorolt a földkerekség kétszáz­
nál több országa közül 139-et a sajtószabadság 
szempontjából a tekintélyes, az újságírók jogait 
és az információáramlás szabadságát védő fran­
cia Tudósítók Határok Nélkül nevű szervezet. 
Magyarország fényes eredményt ért el: a 25. lett. 
Ezzel megelőzött olyan országokat is, mint 
Ausztria, japán, Spanyolország, Olaszország 
vagy Argentína.

Az előkelő helyezés azt mutatja: az Orbán- 
kormány alatt „médiaterrorról” csak azok be­
széltek, akik ma szájuk szélét nyalogatják a kép­
ernyőn már megvalósult totális egyszínűség lát­
tán. Amikor az, egész nemzet adófizetői pénzén 
fenntartott közszolgálati televízióban a „sokszí­
nűséget” olyan emberek jelentik, akik a jelenle­
gi koalíció feltétlen hívei. „Egyrészt” Forró Ta­
más, „másrészt” Bánó András. „Egyrészt” Al­
bert Györgyi, „másrészt” Simon András. Amikor 
az egyik kereskedelmi csatornán a Más-kép, 
más-hang jelmondat folyamatos gúnyba fordul 

, Juszt László, Dési János és a koalíció egyéb har­
cos támogatói megjelenésével. „Egyrészt” az 
ATV, „másrészt” a tv2, „Helyreállítottuk a saj­
tószabadságot” -  jelentette ki Kovács László 
pártvezér, külügyminiszter.

Nemcsak a Tudósítók Határok Nélkülnél, de 
a Freedom House-nál sem értik, mit állítottak 
helyre Kovácsék. Ugyanis a Freedom House az 
Orbán-kormány négy évében szabadnak minő­
sítette a magyar sajtót, amelyet éppen az 
MSZP-SZDSZ-koalíció első négy évében minő­
sített mindössze részben szabadnak. A H orn- 
Pető-kormány is „helyreállította” a sajtósza­
badságot. Azt, amely az amerikai szervezet sze­
rint az Antall-Boross-kormány idején már sza­
bad lett.

Ami ma a képernyőn látható, de főként, ami 
nem látható, megjósolhatóan most sem vívja 
majd ki e két szervezet elismerését. Az a kor­
mánypárti emberekkel folytatott bájcsevegés, 
amit az ellenzékiek vallatása és rágalmazása kö­
vet, fagyos légkörben. Juszt László a tegnap reg­
geli ATV-műsorban azt kérdezte Rogán Antal 
íideszes vezetőtől: hogyan merészel szemtelen 
arccal hazudni? Vajon mikor kérdezik meg 
ugyanezt, ugyanígy Lendvai IldikótóP.

A közszolgálati televízióban a jelszó: ördög, 
aki jobboldali. Még NATO-szövetségeseink ve­
zetői is. A „jobb időkben” a NATO ellen minden 
fronton harcoló Aczél Endre -  éppen közszolgá­
lati álarcban jelentkezve -  október 24-én azzal 
jellemezte a dem okratikusan megválasztott 
olasz miniszterelnököt, Silvio Berlusconit, hogy 
az olasz kormányfő székét „bitorolja”. Vajon 
mit szólt volna az ORTT, mit szóltak volna a 
magyarországi balliberális véleményformálók, 
ha az Orbán-kormány idején az MTV egyik em­
bere jelentette volna ki hírmagyarázatában: 
Schröder a kancellári széket bitorolja?

De ma minden szabad. Egyrészt. Ivfásrészt 
semmi. Azok a nyugati követségek pedig, akik 
korábban oly kritikusak voltak a szabadnak 
nyilvánított magyar médiával szemben, most 
hallgatnak, hiszen olyan kormány van uralmon, 
amely privatizálja a megmaradt nemzeti va­
gyont. Vélhetően jó áron.

A képernyő teljes egészében a koalícióé.

Médiaszakemberek tudják, a média m ani­
pulálásának legfontosabb eszköze nem a torzí­
tás, hanem az elhallgatás. Amikor ma Magyar- 
országon nincs olyan televíziós állomás, amely 
levetítené, milyen, temetőbe nem illő szavakkal 
hergelte fel Mécs Imre a gyászolókat. Nem. Ama 
szavait nem hallhatjuk. A képernyő-monopó­
lium varratmentesen zár.

De beállt a sorba a Magyar Távirati Iroda is. 
Amely például elfelejtette országgá röpíteni a 
Tudósítók Határok Nélkül e jelentését. Amit

kük „autótolvaj” volt, mint legújabban a nemzet 
egyik hőséről, az 1956-os forradalom idején fia­
talkorában halálra ítélt Mansfeld Péterről derí­
tette ki a „derék” Népszabadság. Hátha nem is 
olyan tekintélyes a szervezet, mint ahogyan az a 
világban elterjedt róla. Hátha kideríthető, hogy 
kik itteni informátorai. Hátha közöttük akad 
egyetlen is, aki „politikailag nem korrekt” kate­
góriába esik. Hátha, h á th a ...

Azután ott vannak a jövőt illető „pro-aktív” 
lépések. Netán a Franciaországban élő, számos

SZERÉNYI GÁBOR RAJZA

természetesen azon lapok sem „vettek észre”, 
amelyeknek telik párizsi tudósítóra. Vajon a 
nemzeti hírügynökség és e lapok észrevették 
volna-e, ha az év elején egy harmadrangú fran­
cia lap az Orbán-kormány bármely tagját nacio­
nalizmussal, a szélsőjobbal való kokettálással, 
hazug információ alapján antiszemitizmussal 
Vádolta volna? A kérdés feltevése önmaga meg­
válaszolása.

Igen. Kínos, nagyon kínos a Freedom House 
osztályozását megerősítő francia értékelés. A ló­
rúgás erejével hat.

Lelki szemeinkkel látni véljük a vélemény- 
formálók kínzó gondolatait az utóvédharcot il­
letően. Mit tehetnek? Sok mindent. Lázasan 
igyekezhetnek kapcsolatot teremteni a váratlan 
„lövést” leadó francia szervezet vezetőivel, hogy 
meginterjúvolják őket. Hátha kiderül valami, 
ami a kétely apró foltját vetíti értékelésükre. 
Hátha egyik vezetőjük politikai múltját fel lehet 
túrni és azt rossz fénybe helyezni. Hátha egyi­

SZDSZ-barát értelmiségi egyike tanácsadóvá te­
hető, hogy a szervezet jövő évi rangsorolása ne 
csússzon le akkorát, m int amekkora csúszással 
már most lehet számolni. Netán e tanácsadó 
ajánlhatja, a magyarországi informátorok közé 
kiket kell felvenni, kiket elhagyni közülük.

Mindez, mint a polgári lapokat olvasók is 
tudják, nem spekuláció. Vannak, akik emlékez­
nek arra a kínos „meglepetésre”, amit a Brit 
Helsinki Emberi Jogi Csoport készített az Or­
bán-korm ány ellenzékének, am ikor kiadta 
hosszú, részletes jelentését, amelyben nemcsak 
megvédte az Orbán-kormány alatti sajtóhelyze­
tet a kormány ellen folyó koncentrált tám adá­
soktól, de megtámadta a sajtószabadságon a 
jobbközép korm ányok idején eső legkisebb 
csorba miatt minden harangot félreverő, de az 
elhallgattatás m inden eszközét bevető bal­
liberális kormányok idején hallgató Nemzetközi 
Újságíró-szövetséget és annak durván részre­
hajló elnökét, Aidán White-ot. A jelentés után a

balliberális lapok a brit szervezetet minden esz­
közzel igyekeztek lejáratni -  azt a szervezetet, 
amelynek 2001. márciusi jelentésében ma oly 
döbbenetesen prófétainak ható m ondatok 
olvashatók, hogy érdem es őket hosszabban 
idézni:

Szinte nincs hét, amikor a nemzetközi sajtó 
ne tám adná a Fidesz vezetése alatt álló koalíciót 
a médiával kapcsolatos magatartása miatt. A Fi­
desz elleni támadások azt is sugallják, hogy a 
kormány antiszemita, ami kényelmes és gyak­
ran alkalmazott általános vád. Megragad az em ­
berek fejében még akkor is, ha ennek nincs bi­
zonyítéka. Az ilyen támadások a Brit Helsinki 
Emberi Jogi Csoport tapasztalata szerint egy to­
tális nemzetközi médiatámadás „előhírnökei”, 
melyből az áldozatnak kiszemelt kormányok 
ritkán kerülnek ki sértetlenül. Minimumként 
arra használhatók, hogy hosszú, felőrlő háborút 
folytassanak a kormány ellen. És amikor a vá­
lasztásokra kerül a sor, a „nemzetközi közös­
ség” már úgy tekint e választásokra, mint ame­
lyeket nem tisztességes médiafeltételek között 
bonyolítottak le. Azt a tényt, hogy Magyarorszá­
gon az állami televíziónak pusztán tíz százalék a 
piaci aránya, tekintetbe sem veszik.

A kormány támogatói általában kissé önelé­
gülten azt szeretik hangoztatni, hogy a Fidesz és 
szövetségesei már korábban is átvészeltek a 
nemzetközi közösségtől jövő támadásokat és 
most sem lesz ez másként. A Brit Helsinki Em­
beri Jogi Csoport sajnos túl sok ilyen tám adás­
nak volt a tanúja, amelyek során országokat fo­
lyamatos és könyörtelen, politikai indíttatású 
támadásoknak tettek ki a média miatt, és ezek a 
támadások általában sikereseknek mutatkoztak 
abban, hogy olyan kormányokat mozdítsanak el 
helyükről, amelyeket a Nyugat nem lát szívesen, 
és helyettük barátaikat ültették kormányzati 
székekbe.

Barátaik Budapesten is beültek a kormány­
ba. És e kormány az adófizetők pénzén most 
úgy utaztatja Medgyessy kedvenc, kötelességü­
ket előre tudó, rákosista kiképzésű sajtosait 
Washingtonba a „főnökkel”, hogy éppen e lap 
nem kapott meghívót.

A Tudósítók Határok Nélkül 2002-es 
országjelentésében főként azért bírálta Magyar- 
országot, mert 2001. május 5-én és 6-án a Ma­
gyar Hírlap újságíróit nem engedték be a Fidesz 
országos konferenciájára, mivel éppen akkor e 
lap a Fidesz vezetőinek likvidálását nemzeti ér­
deknek tüntette fel. Ekkor, írta a francia szerve­
zed, a Magyar Hírlap fehéren hagyta címlapját a 
nyomás elleni tiltakozásaként. Több lap követte 
példáját.

Remélhető, hogy e mérsékelt lap utánozza 
majd a szélsőségesen sajtószabadság-ellenes, 
kormányt radikálisan támogató akkori lapok 
tiltakozó akcióját. Amelyről a televíziók -  a leg­
keményebb Kádár-időket felidézve -  éppen 
úgy, koordináltan hallgatnak majd, mint a Tu­
dósítók Határok Nélkül Magyarországot dicsérő 
besorolásáról.

A brit emberjogi szervezet szerint is ma a ré­
gi nómenklatúra került hatalomra. Való igaz: 
míg ők, netán szüleik körmöt téptek le az ÁVO 
pincéiben, ugyanazok vagy ivadékaik informá­
ciót tépnek le onnan, ahová az való, de ők nem 
valók. A képernyőről van szó.

Egy Nobel-díj margójára
ü  7.. Borcza Ágnes__________________________________________

magyar nevű és állampolgárságú író Nobel-díjának hallatán fel­
ütöttem a Kortárs magyar írók kislexikona 1958-1988 című 
kiadányt (Magvető Könyvkiadó, Bp., 1989). Itt a Kertész család­
névvel öt ííö nevében találkozunk: K. Ákos (19 soros szócikk­
ben), K. Erzsébet (51 sorban), K. Imre -  a díjas -  és László (11- 
11 sorban), végül K. Péter (19 sorban). A most magas erkölcsi és 
pénzjutalmat elnyert író egykori munkásságát bemutató rövid 
szócikkben három idézett mű között időrendben elsőként, a 
mindmáig főművének tartott Sorstalanság (1975) olvasható. Eg­
zakt módon is igazolható tehát, hogy nem csupán a művelt hazai 
olvasó, hanem az irodalomtörténész, a szakmabeli sem igen is­
merte a közelmúltban váratlanul kitüntetett Kertész Imrét.

Tudjuk, 1901 óta osztják ki az irodalmi Nobel-díjat. Akkor még 
élt Jókai Mór és Mikszáth Kálmán is. És aztán kapásból megemlít­
hetünk még akárhány nevet a XX. századi magyar irodalom legja­
vából. Ezúttal csak húszuk nevét sorolom fel, íróink születési évé­
nek sorrendjében: Herczeg Ferenc, Ady Endre, Móricz Zsigmond, 
Babits Mihály, Kosztolányi Dezső, Karinthy Frigyes, Füst Milán, 
Déry Tibor, Zilahy Lajos, Márai Sándor, Németh László, Illyés Gyu­

la, József Attila, Wass Albert, Weöres Sándor, Mészöly Miklós, Ju­
hász Ferenc, Komád György, Nádas Péter és Esterházy Péter.

Ezek közül a nagyszerű írók közül vajon miért nem kaphatta 
meg senki sem a legmagasabb irodalmi kitüntetést? Az Új ma­
gyar lexikon 1961-ben -  aligha a magyar szempontokat szem 
előtt tartva -  úgy vélte, hogy az irodalmi Nobel-díj „odaítélése te­
rén egyes esetekben érezhető volt a reakciós körök nyomása” 
(ÚML 5.: 203.). Jó négy évtizeddel később, az idén a Magyar író- 
szövetség, a Magyar PEN Club, a Széchenyi Akadémia nem jelölt 
magyar írót, és Németországban is inkább a könyvkiadók, m int­
sem az írószövetségek ajánlhatták azt az alkotót, aki „nagyrészt 
nem azoknak ír, akiknek a nyelvét beszéli”. Joggal hihetjük: je­
lentős mértékben racionális (gazdasági, szellemi, irodalomdiplo­
máciai és akár világpolitikai) okai is lehetnek annak, hogy éppen 
ki lesz díjazott, és mikor. Kalász Márton, a Magyar írószövetség 
elnöke e kérdésben meglehetősen óvatosan fogalmaz: „ .. .mi eb­
ben a pillanatban olyan konstellációba, olyan fénybe kerültünk 
bele, hogy a gesztus most nekünk szólt.”

A Magyar Rádió Irodalmi újság című műsorában Kertész Imre, a 
hatóságainktól diplomata-útlevelet kapott világpolgár író ars poeti­
cájaként kifejti: „ .. .nem kell nekem se haza, se otthon, se ország -

nem tudok mit kezdeni a nemzet fogalmával.” A Die Zeit című német 
liberális hetilap riporterét pedig felszólítja: „Repüljön el mélyrepü­
lésben Kelet-Európa fölött.-.. Fentről gyönyörű, de ne próbáljon meg 
landolni, mert ott élni lehetetlenség.” Radnóti Miklós neve kiamaradt 
az iménti listáról -  indokolatlanul - ,  pedig ő Nobel-díjas költőnkre 
származásában, sorsában is emlékeztet. Hogy Radnóti egy szerbiai 
fogolytáborban -  nem pedig például valamelyik elegáns berlini kávé­
házban -  hogyan fogalmaz, azt Nem tudhatom ... című költeményé­
ből mindannyian betéve tudjuk: „Ki gépen száll fölébe, annak tér­
kép-e táj, / s nem tudja, hol lakott itt Vörösmarty Mihály.. .”

A most megszólított költőóriás Magyarország címere című 
versében így nyilatkozik a magyar hazáról: „Naggyá csak fiaid 
szent akaratja tehet.” Az m i Éjjeli menedékhely című kulturális 
műsorának jegyzetírója helyesen látja: a magyar Nobel-díj „ ... 
erősítheti bennünk azt az egészséges öntudatot, hogy nemcsak 
merünk, de tudunk is nagyok lenni”. Örvendjünk telifájt honfitár­
sunk Nobel-díjának, de a magas kitüntetés okozta örömünkkel 
egyidejűleg a nagy költő és gondolkodó Kölcsey Ferencnek né­
hány szállóigévé vált sora is csengjen mindannyiunk fülében. A 
Himnusz költője Versenyemlékek című művének például az 
alábbi három részletével gratuláljunk Kertész Imrének:

„Szállj versenyre, magyar, s fog kelni körűled az élet.
Küzdeni s győzni tanúlj. Kell küzdeni s győzni hazádért. 
Nemzeti fény a cél. Hogy elérd, forrj egybe, magyar nép.”

A  sze rző  könyvtá ros

mailto:publiciszt@magyarnemzet.hu
szver
Kiemelés

szver
Kiemelés


